Amazone biedt de halfgedragen wentelploeg Tyrok 400 nu ook voor het onland ploegen aan. Door de snelle en comfortabele wissel tussen het werken onland en in de voor biedt de Tyrok Onland een hoge flexibiliteit. Aangeboden worden de nieuwe producttypes met naar keuze 7, 8 of 9 scharen voor de tractorklasse tot 400 pk.
De tractorgrootte en de banden bepalen onder andere het gebruik in de voor of onland buiten de voor. Vooral het gebruik met rupsen, dubbele banden of extra brede banden groter dan 710 mm maakt het rijden in de voor zonder plaatselijke verdichting op reeds gedeeltelijk geploegde bodem niet meer mogelijk.
Een groot voordeel van het onland ploegen is de verminderde bodemdruk door het grote contactvlak van de beide tractorbanden en de mogelijkheid om met lagere bandenspanning te werken. Hierdoor treden duidelijk minder plaatselijke verdichtingen op en een verdichting van de ploegzool wordt vermeden. Daarnaast zorgt het onland ploegen voor een verbeterde treklijn door de geringere zijdelingse trekkracht en de efficiëntere krachtoverbrenging. Gps-stuursystemen kunnen bovendien voor maximaal werkcomfort en de exacte aansluiting op de volgende voor worden ingezet. De constante dieptegeleiding gebeurt via het voorste tastwiel dat permanent op de onbewerkte bodem loopt.
Andere factoren, zoals de toestand van de bodem, hebben een doorslaggevende invloed op het ploegen. Het snel en eenvoudig wisselen tussen onland ploegen en het ploegen in voren is daarom enorm belangrijk. Als het bodemoppervlak op het veld door regen of vochtige omstandigheden geen optimale trekkrachtoverdracht mogelijk maakt, is het snel overschakelen op het ploegen in voren altijd mogelijk. Hiervoor hoeft alleen de hydraulische hefboom aan de omkeerarm te worden gedraaid.
Bij de Tyrok Onland is een massieve rechthoekige frame van hoogvast staal met de afmetingen 200x150x10 mm ingebouwd. Daardoor biedt de Tyrok Onland een bijzonder hoge stabiliteit. Een doorslaggevend voordeel in vergelijking met een vierkant frame is dat het frame zelfs onder de zwaarste bodemomstandigheden niet doorbuigt. Hierdoor wordt een gelijkmatige werkdiepte over de volledige lengte en werkbreedte gegarandeerd, wat vooral bij grote werkbreedtes doorslaggevend is.
De Tyrok Onland kan ook punten scoren met het nieuwe SmartTurn-systeem. Op de kopakker wordt het snelle wentelproces kort voor het einde tweemaal hydraulisch afgeremd. Dit leidt tot een materiaalvriendelijk dempend effect wanneer de cilinder wordt ingetrokken. Er hoeft geen concessie gedaan te worden aan snelheid. Bij de Onland-variant wordt het 'frame' via de Onland-cilinder automatisch vóór het keren ingetrokken zodat het keerzwaartepunt zo laag mogelijk is en de krachten, die op trekker en ploeg werken, zo gering mogelijk zijn.
Het SpeedBlade-ploegrister met het gepatenteerd extra groot voorstuk wordt gekenmerkt door minimale slijtage van het rister. Door de werksnelheid te verhogen van bijvoorbeeld 6 km/ u naar maximaal 8 km/ u, verschuift het hoofdslijtagepunt automatisch verder naar het midden van het ploegrister. Het belangrijkste slijtagepunt, zelfs bij hoge snelheden, bevindt zich op het vergrote voorste deel van het rister en niet in het gebied van het rister. U kunt kiezen uit verschillende ristervormen afhankelijk van het gebruik en het doel.
Een ander detail met groot effect: de schaarpunt bedekt het rister, zodat het aansluitpunt goed beschermd in de schaarpunt ligt. Door deze slimme verbinding komen er geen plantenresten of andere resten vast te zitten.
Amazone zet de hoogste maatstaven bij de productie van ploegslijtdelen met het eenmalige ©plus-hardingsproces. Door het extra toevoegen van koolstof worden de Tyrok-slijtdelen veel harder en duurzamer.
De Tyrok Onland is standaard uitgerust met een mechanische verstelling van de werkbreedte. Optioneel kan de werkbreedte vanuit de tractorstoel hydraulisch en traploos worden aangepast aan de omstandigheden. Ook de verstelling van de eerste voor is naar keuze mechanisch of hydraulisch. Een voordeel is hier de directe aansturing van de eerste voorcilinder in het voorste gebied van de ploeg voor precies aansluitend ploegen.
Bron: Trekkerweb.nl nieuwsbrief 14-04-2023